Jan Floris

Voormalig  eigenaar  Jan Floris ( 1944)  is van huis uit marketingspecialist (Nijenrode). Als jongen droomde hij ervan om de wereld te verbeteren. Daarvoor zou hij dicht bij de belangrijkste machtsbron `geld` moeten zitten, was zijn redenering. En dus nam hij zijn carrière voortvarend ter hand. Op vijfentwintig jarige leeftijd gaf hij al leiding aan de marketing afdeling bij ETOS, het voormalige levensmiddelen- en drogisterijenconcern van Philips.

 

Vanuit die functie zette hij en zijn team onder meer de inname van oud glas op poten. Hij loste met zijn team de logistieke problemen op waar eerdere initiatiefnemers over waren gestruikeld. Zij maakten een deal met de glasproducenten en zagen hoe heel Nederland met deze succesformule aan de slag kon.

 

Boeren

Ondanks dit geslaagde en milieubewuste initiatief, zag Jan al snel in dat de wereld toch niet zo gemakkelijk te veranderen was. Hij trok de conclusie dat de verandering in de mens moest plaatsvinden, te beginnen bij hem zelf. Toen ETOS door Philips werd verkocht, besloot hij dan ook een andere weg in te slaan en stortte zich op de biologische tuinbouw en ging biologisch tuinieren. Na anderhalf jaar kende hij de kneepjes van het vak en ging werken in een biologische winkel. In deze winkel  werden niet alleen biologisch geteelde producten verkocht maar werd ook veel voorlichting en cursussen gegeven. Er werden boekjes en posters in elkaar geknutseld en lessen gegeven. De uitgevers activiteiten groeiden gestaag en tegelijkertijd groeide de kennis over het gebruik van milieuvriendelijke productie methoden van drukwerk. Dat leidde in 1977 tot de oprichting van het bedrijf Floris Kringloop Schrijfwaren het huidige Floris Recycled Stationery B.V.

 

In september 1977 werd begonnen met de uitgave van een kruidenposter. Een jaar later werden voor het eerst kringloop kaarten en postpapier verzonden aan particulieren. Het postorderbedrijf liep op rolletjes vooral omdat de Libelle veel aandacht besteede aan het bedrijf.

 

Floris Recycled Stationery B.V.

Dat bedrijf begon, eerst als postorderbedrijf, milieuvriendelijke papierwaren te verkopen. Voornamelijk wenskaarten en briefpapier op basis van 100% recycled papier. Zelfs de gebruikte inkt is milieuvriendelijk. We gebruiken namelijk alleen inkten op plantaardige oliebasis, met als bijkomend voordeel dat het papier ook geschikt is voor gebruik bij laserprinters en kopieerapparaten. Vanaf het moment dat  Libelle er aandacht aan besteedde, stroomde de orders  binnen en nam de omzet een vlucht. Wereldwinkels, kantoorboekhandels, en cadeau- boetieks zijn onze belangrijkste klanten.

 

Het bedrijf koos er bewust voor om niet bij de grote winkelketens in het schap te liggen.

Jan : “Onze producten worden gekocht door mensen die bewust bezig zijn. Dat is toch een wat ander publiek”.

 

Bovendien moeten onze producten iets exclusiefs houden. Dat kan niet als ze op elke straathoek te koop zijn.

 

Jan heeft Floris Recycled Stationery B.V begin 2012 verkocht.

 

 

  • Volg ons op: